fbpx

Mindfulness na co dzień

Rozejrzyj się. Poczuj stopy łączące się z ziemią i dotyk koszulki na ramieniu. Oddychaj zapachem kwitnących kwiatów bzu i skoszonej trawy. Rozsmakuj się w zimnej lemoniadzie, którą pijesz. Usłysz szum wiatru i deszcz, który stuka o parapet. Uruchom zmysły i doświadcz tego, co tu i teraz. 

Mindfulness jest odpowiedzią na bieg dzisiejszego świata. To sztuka uważności, która zyskuje coraz większą popularność. Żyjąc w zgodzie z zasadami mindfulness, nauczysz się lepszego panowania nad emocjami i myślami oraz obniżysz poziom stresu. Zrozumiesz także, że nie musisz reagować na każdy urywek myśli, który pojawia się w Twojej głowie. A z biegiem czasu docenisz tę umiejętność odpuszczania i stan relaksu umysłu. 

Uważność nie kończy się na dziesięciominutowej medytacji przed snem. To umiejętność, którą warto przenieść na inne aspekty życia. Pozwala ona na zupełnie nowe, świeże spojrzenie na świat, umacniające się z każdą praktyką. Chcesz być tu i teraz? Jest na to kilka sposobów.

Skanowanie ciała

Jedną z najpopularniejszych metod ćwiczenia mindfulness jest skanowanie ciała. Polega na skupianiu uwagi na uczuciach i doznaniach, jakie odczuwamy w poszczególnych częściach ciała. Każda myśl, która pojawia się w głowie, powinna zostać zauważona, jednak nie wymaga reakcji czy dalszej analizy. 

Kto by pomyślał, że siedzenie lub leżenie przez 20 minut może być czymś trudnym? A jednak. Skupianie się na doznaniach ciała – czy to napięcie, czy ból, czy przyjemnie uczucie rozluźnienia – i nieocenianie ich tylko z pozoru wydaje się łatwe. Przenoszenie uwagi z jednej części ciała na drugą wymaga praktyki. Pierwsze próby skanowania ciała mogą się okazać frustrujące, męczące lub mogą Cię uśpić. To normalne, umysł próbuje się bronić, ponieważ nie jest przyzwyczajony do takiej praktyki, a wręcz przeciwnie – dla niego naturalna jest analiza myśli i wyszukiwanie problemów, zmartwień czy zagrożeń. Najważniejsze, abyś do praktyki uważności podszedł bez oczekiwań i zaakceptował nawet zdenerwowanie czy zmęczenie, które się pojawia. 

Codzienne czynności

Wybierz jedną czynność dziennie, której poświęcisz swoją całkowitą uwagę. Coś prostego – obieranie ziemniaków, chodzenie lub wstawanie rano z łóżka. Poczuj to każdym zmysłem, zatrzymaj się i doświadczaj chwili. Nie oceniaj, po prostu bądź. Jest to niezwykle trudne, ponieważ zazwyczaj, wykonując codzienne czynności, działamy automatycznie, nie zastanawiamy się i nie jesteśmy skupieni na tym, co robimy. Być może zdarzyło Ci się, że wracałeś do domu, bo nie byłeś pewien, czy zamknąłeś drzwi? Lub byłeś tak zamyślony, jadąc autobusem do pracy, że nie wysiadłeś na odpowiednim przystanku i pojechałeś dalej? Mindfulness uczy skupienia na faktycznym wykonywaniu czynności, pozwala uwolnić się od automatycznego pilota i zacząć żyć. Zacznij od jednej czynności dziennie, którą będziesz wykonywał w pełni świadomie. Po tygodniu dodaj do niej jeszcze jedną, po kilku dniach kolejną, aż zaczniesz w pełni przeżywać swoje dni.

Aktywność fizyczna

Doskonałym sposobem na praktykowanie uważności jest aktywność fizyczna. Może to być coś lekkiego, jak joga czy pilates, lub bardziej intensywnego, jak crossfit lub bieganie. Ćwicząc, jesteś zakotwiczony w teraźniejszości. Twoje myśli są skoncentrowane na kolejnym powtórzeniu czy utrzymaniu pozycji. Nie masz czasu na zbędne analizowanie, jesteś tu i teraz, w pełni świadomy i skupiony.

Wiele osób decyduje się na aktywność fizyczną właśnie ze względu na jej pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne. To połączenie, o które powinien zadbać każdy z nas – dbając o zdrowy umysł, przy okazji zyskasz zdrowe ciało.

Nasza misja

V mag to wartościowe treści o diecie roślinnej, zero waste i szeroko pojętym świadomym życiu. Rozmawiamy z inspirującymi osobami i dzielimy swoimi przemyśleniami. Chcemy przekonać Cię, że da się znaleźć złoty środek między codzienną gonitwą a życiem zgodnym z naturą. Poszukajmy go razem!