fbpx

Najlepsza joga dla ciebie

Choć joga jest jedna, to jej praktyka ma różne oblicza. Jeśli wychodzisz ze swoich pierwszych zajęć zawiedziona, być może trafiłaś nie do tej szkoły lub nie do tego studia, do którego powinnaś. To, że koleżanka idealnie odnajduje się w jodze ashtanga, nie musi oznaczać, że tak będzie i w twoim przypadku. To trochę jak z biegiem na krótki i długi dystans – niektórzy wolą sprint, inni są długodystansowcami. Twoje wymagania i preferencje mają ogromne znaczenie, jeśli zależy ci na polubieniu się z jogą. Zanim wykupisz karnet na jakiekolwiek zajęcia, odpowiedz sobie na pytanie, czego od takiej praktyki oczekujesz. Chcesz spocić się na macie, wyciszyć, potrzebujesz różnorodności czy bardziej odpowiada ci schemat, a może szczególnie zależy ci na rozwoju duchowym? Gotowe odpowiedzi skonfrontuj z konkretnym stylem jogi, który cię interesuje. Jeśli chciałbyś poznać kilka szczegółów dotyczących najbardziej popularnych stylów jogi, zapraszam cię do dalszej lektury. 

Ashtanga

To dynamiczny i dość wymagający styl jogi. W szkołach istnieją dwa rodzaje zajęć ashtangi, te prowadzone przez nauczyciela, za którym się podąża, oraz praktyka Mysore, podczas której każdy wykonuje asany w swoim tempie, natomiast nauczyciel wspiera i koryguje. Dynamika tej praktyki buduje wytrzymałość, kondycję i elastyczne ciało. Ashtangę tworzą stałe sekwencje asan, które wykonuje się w niezmiennej kolejności, stąd idealna jest dla osób lubiących schemat i powtarzalność. Ważnym punktem tej praktyki jest synchronizacja oddechu z asanami, czyli tzw. vinyasy. Vinyasy pozwalają na płynność ruchu i łagodne przechodzenie z jednej asany w drugą. Udając się na zajęcia ashtangi, z pewnością nauczysz się oddechu ujjayi, usłyszysz hasło “bandhy” oraz “dristi”. W tradycyjnej formie nauczania nie przystępujemy do nauki kolejnej serii (łącznie mamy serię Pierwszą, Drugą, Zaawansowaną A oraz Zaawansowaną B) bez całkowitego opanowania poprzedniej, co z pewnością wpływa na wyćwiczenie cierpliwości i pokory. 

Vinyasa 

Vinyasa w sanskrycie oznacza synchronizację ruchu z oddechem. Definiujemy ją więc jako szereg ruchów zainicjowanych i zharmonizowanych z oddechem. Vinyasa, nazywana czasami medytacją w ruchu, jest również dynamiczną formą praktyki i tak jak ashtanga obala stereotyp, jakoby joga mogła być tylko statyczna. Cechuje ją płynność w przechodzeniu z jednej asany w kolejną, co przypomina czasami taniec. W przeciwieństwie do ashtangi, vinyasa jest praktyką o dużej kreatywności, nie obowiązują w niej stałe serie asan, nauczyciel jogi układa je dowolnie, dostosowując poziom trudności do ucznia. Jeśli więc jesteś osobą, która nie znosi rutyny, na macie preferuje ruch i dynamizm, to ten styl jogi powinien przypaść ci do gustu. 

Iyengara

Swoją nazwę zawdzięcza twórcy B.K.S. Iyengarowi. Poznając historię jego życia, łatwiej jest zrozumieć formę praktyki, jaką proponuje ten zmarły kilka lat temu jogin. Iyengar jako młody człowiek borykał się z problemami zdrowotnymi i to dzięki jodze oraz specjalnie dobranej dla niego praktyce zdołał wyzdrowieć i zostać nauczycielem. Stąd też w tym stylu jogi znajdziemy liczne pomoce, takie jak: klocki, bolstery, bloki i paski, które mają ułatwiać praktykę i umożliwiać ją osobom borykającym się z kontuzjami lub zdrowiem. Wykorzystanie pomocy pozwala na wykonanie asan w sposób bezpieczny i prawidłowy. Jest także ułatwieniem dla osób o niższej elastyczności i z pewnymi ograniczeniami ciała. Metoda Iyengara charakteryzuje się niezwykłą precyzją wykonywania asan, w której każdy szczegół odgrywa swoją rolę. Wybierając ten styl jogi, z pewnością zyskasz ogromną świadomość swojego ciała. Trwanie w asanie pomoże ci  rozwinąć wytrzymałość, ale również uspokoić umysł i wyciszyć się. 

Yin

Aby dobrze zrozumieć ideę jogi yin, sięgniemy na moment do myśli taoistycznej, do której ta forma praktyki się odnosi. Pierwiastek yin związany jest z bezruchem, inercją i chłodem, natomiast yang odpowiada za zmianę, dynamikę i ciepło. Zachowanie balansu pomiędzy tymi energiami ma znaczenie dla utrzymania równowagi fizycznej, emocjonalnej i energetycznej w życiu. Zatem joga yin dba o aspekt wycofania, wyciszenia się i spowolnienia, stanowi równowagę dla dynamicznych stylów yang. Praktyka dynamiczna skupia się głównie na mięśniach (elemencie ciepłym yang) oraz ruchu, natomiast joga yin kładzie nacisk na stawy, więzadła, powięzi i kości, czyli elementy suche i zimne. To bardzo statyczna forma ćwiczeń, w której zatrzymujemy się w asanach od 3 do 5 minut. Tak długie trwanie w jednej pozycji pozwala na rozciąganie ciała i pracę z tkankami głębokimi. Z racji tego, że bezruch ma cechę wychładzającą, praktyka jogi yin polecana jest zwłaszcza w ciepłych porach roku, w celu zrównoważenia energii yin i yang. Może być również uzupełnieniem dla dynamicznej formy jogi czy innego sportu. 

Kundalini  

To praktyka, która różni się znacznie od pozostałych, gdyż skupia się na pracy z energią i czakrami. Struktura zajęć jest dokładnie sprecyzowana, tak aby przyniosła jak najlepsze korzyści na poziomie ciała i umysłu. Tradycyjnie zajęcia zaczynają się od śpiewu mantr, a konkretnie od mantry “Ong Namo Guru Dev Namo”, którą uczniowie śpiewają trzykrotnie. Po części mantrowej przechodzi się do rozgrzewki, a potem do praktyki głównej, czyli kriji. Krije to zestawy asan i ćwiczeń mających przynieść konkretne efekty na poziomie fizycznym i mentalnym. Po zakończonym treningu kundalini przychodzi czas na relaksację, a następnie na medytację. Zajęcia kończy wyśpiewanie mantry “Sat Nam”, czyli “prawda jest moim imieniem”. 

Aerial 

Jeśli poszukujesz praktyki bardziej kreatywnej i lubisz sobie stawiać wyzwania, joga aerial może spełnić twoje oczekiwania. To stosunkowo nowa technika, która powstała w Stanach Zjednoczonych na początku XXI wieku. Znajdziemy w niej nie tylko elementy jogi, ale również stretchingu i pilatesu. Jak sama nazwa wskazuje, ćwiczy się w powietrzu na podwieszonych elastycznych chustach. Fakt ten z pewnością zmienia odczucia i dostarcza kompletnie nowych wrażeń w porównaniu do praktyk klasycznych. Być może pierwszy kontakt z hamakiem wydaje się skomplikowany, jednak przy odrobinie wprawy proponowana technika pozwala na szybsze opanowanie np. pozycji odwróconych, które często stanowią wyzwanie na macie. Hamak jest też świetnym instrumentem wspierającym głębokie rozciąganie ciała oraz jego rozluźnianie. Jeśli trudno jest ci wyobrazić sobie wykonywanie asan ponad powierzchnią ziemi przy pomocy chusty, poszukaj kilku filmów w internecie, a z pewnością się zachwycisz. 

Udając się do studia jogi czy szukając zajęć online, z pewnością natkniesz się na wiele innych możliwości i kombinacji. Praktyka jogi odpowiada na różne potrzeby, dlatego może przybrać formę power, slow lub flow. Istnieje również wiele praktyk skupiających się na konkretnej kwestii, np. na otwarciu bioder czy wzmocnieniu kręgosłupa. Z jogą zadbasz też o mięśnie twarzy. Jak widzisz, joga ma wiele do zaoferowania, a ty możesz z niej skorzystać w sposób, który będzie ci najbliższy. Warto pamiętać, że ten rodzaj aktywności fizycznej jest dla wszystkich, nieważne, czy jesteś sztywny i masz słabą kondycję. Warto, abyś zdał sobie sprawę, że na początku nie musisz wiele potrafić i rozumieć z jogi, masz po prostu stanąć na macie i zacząć. Pamiętaj też, że niezależnie od tego, czy zaczynasz  przygodę z jogą, czy też praktykujesz od kilku lat, jest ona zawsze spotkaniem z własnym ciałem i jego ograniczeniami. Jedne z nich krok po kroku przekraczamy, inne będziemy musieli być może zaakceptować – i w tym również tkwi piękna nauka. 

Nasza misja

V mag to wartościowe treści o diecie roślinnej, zero waste i szeroko pojętym świadomym życiu. Rozmawiamy z inspirującymi osobami i dzielimy swoimi przemyśleniami. Chcemy przekonać Cię, że da się znaleźć złoty środek między codzienną gonitwą a życiem zgodnym z naturą. Poszukajmy go razem!